Toukokuun tilastot ennustavat Helsinkiin viime vuoden kaltaista matkailukesää

Tässä kirjoitussarjassa erikoistutkija Pekka Mustonen analysoi kuukausittain Helsinkiin kohdistuvaa matkailua. Vuorossa ovat tällä kertaa toukokuun 2018 matkailutiedot. Lyhyet raportit pureutuvat ilmiöihin ja muutoksiin tilastolukujen takana, ja niissä pohditaan kunkin ajanjakson erityispiirteitä sekä sivutaan keskeisimpien kilpailijakaupunkien tilannetta. Kirjoittaja ottaa mielellään vastaan palautetta ja toiveita aihepiireistä (pekka.mustonen@hel.fi).

Vuoden 2018 alussa näytti vielä siltä, että viime vuonna alkanut nopea kasvu Helsinkiin kohdistuvassa matkailussa jatkuisi myös tänä vuonna. Maaliskuussa alkoi kuitenkin jo näkyä merkkejä kasvun hiipumisesta. Juuri ilmestyneet toukokuun yöpymisluvut vahvistavat kevään tarinaa. Kasvu näyttää olevan hiipumassa. Viime vuoden toukokuuhun verrattuna yöpymismäärät ovat kasvaneet selvästi vähemmän kaikkialla Suomessa. Ulkomaisten matkailijoiden yöpymisten osalta käytännössä ainoastaan Vantaalla ollaan vielä selvästi plussalla. Esimerkiksi Lapissa ulkomaiset yöpymiset vähenivät 27 prosenttia.

Kaikkien yöpymisten määrä Helsingissä väheni toukokuussa hieman. Kyseessä oli kolmas peräkkäinen negatiivisen kasvun kuukausi. Ulkomaiset yöpymiset pysyivät vielä aavistuksen plussalla, mutta ero vuoden 2017 toukokuuhun oli enää nimellinen. Tammi- ja helmikuun kasvun ansiosta ensimmäisen viiden kuukauden yöpymisten muutos oli kuitenkin vielä kasvun puolella, ja ulkomaalaisten matkailijoiden osalta kasvu oli viiden prosentin luokkaa. Erot viime vuoteen ovat kuitenkin pieniä, joten mistään tilastollisesta hyppäyksestä alaspäin ei näytä olevan kyse. Enemminkin näyttää siltä, että yöpymisten määrä on noussut uudelle jonkin verran entistä korkeammalle tasolle, jonka ennätyksellinen vuosi 2017 asetti.

Maakohtaiset yöpymisluvut ovat kevään tilastoissa olleet hyvin mielenkiintoista luettavaa. Tilastojen perusteella onkin oikeastaan mahdotonta ennustaa tulevaa. Sen verran edestakaisin tilastoissa on menty. Vielä huhtikuun raportissa näytti siltä, että venäläisten yöpymisissä helmikuussa havaittu notkahdus olisi tilastollinen poikkeus, mutta nyt toukokuussa tultiin taas roimasti alaspäin. Venäläisten matkailijoiden yöpymiset Helsingissä vähenivät melkein 20 prosenttia. Vuotta aiemmin nousu oli tosin yli 60 prosenttia, joten tämänhetkistä tilannetta kannattaa tarkastella tästäkin perspektiivistä.

Myös kiinalaisten yöpymiset vähentyivät ja suunta on ollut sama koko kevään. Mielenkiintoiseksi tilanteen tekee se, että kiinalaisten rajanylitykset Helsinki-Vantaalla kasvoivat toukokuussa 12 prosenttia. Kiinalaisten yöpymiset vähenivät koko Suomessa eivätkä ne lisääntyneet Vantaallakaan, joten Helsinki-Vantaan käyttäminen vaihtokenttänä näyttää vain lisäävän suosiotaan. Tästä kertovat myös lentoliikennetilastot. Ulkomailta ulkomaille Helsinki-Vantaalla vaihtaneiden määrä kasvoi toukokuussa 22,4 prosenttia.

Lentoliikennetilastojen tietojen kanssa olemme aina kuukauden verran yöpymistilastoja edellä. Tiedämme nyt jo siis kesäkuun lentoliikenteen tiedot. Kesäkuussa samaisten vaihtomatkustajien määrä kasvoi peräti 28,8 prosenttia. Huhtikuun kuukausiraportin tapaan voimme siis todeta, että Suomeen kyllä matkustaa enemmän ihmisiä kuin koskaan, mutta entistä useampi näistä matkustajista ei poistu lentokentältä.

Kun tarkastellaan yöpymisten kuukausimääriä ja kausivaihteluita, toukokuuta voidaan pitää kesäsesongin ensimmäisenä kuukautena. Luvut ennakoivat kiireitä lentokentälle ja toki myös täysiä hotellihuoneita Helsingissä, mutta kasvun näkökulmasta kesästä tullee viime kesän kaltainen. Viime kesänä erityisesti venäläisten, yhdysvaltalaisten, saksalaisten ja kiinalaisten yöpymiset kasvoivat hurjasti. Toukokuussa 2018 saksalaisten yöpymiset kasvoivat Helsingissä 27,5 prosenttia ja yhdysvaltalaistenkin 12,4 prosenttia. Tämä saattaa toki ennakoida kasvua myös kesäkuukausina. Venäläisten, kiinalaisten tai japanilaisten tulevista yöpymismääristä on hankala sanoa mitään. Vaikka yöpymismäärät näistä maista ovat nyt laskeneet, kevät ei välttämättä ennakoi kesää mitenkään, joten vasta kuukauden päästä tiedämme, onko näistä maista tulevien matkailijoiden yöpymisten laskusuhdanne pysyvää.

Kilpailijakaupungeista tiedämme tällä hetkellä huhtikuun tilanteen. Ulkomaiset yöpymiset lisääntyivät huhtikuussa pari prosenttia Kööpenhaminassa ja vajaan prosentin Oslossa. Tallinnassa ulkomaiset yöpymiset vähenivät vajaat kaksi prosenttia. Tukholmassa kuitenkin vahva kasvu jatkui. Ulkomaiset yöpymiset kasvoivat Tukholmassa huhtikuussa yli 10 prosenttia. Helsingissä havaittua kasvun hidastumista ei siis siellä ole ainakaan samassa mittakaavassa havaittavissa.