Hitas-asuntojen hinnat ja lukumäärät

• Vanhojen Hitas-asuntojen kauppoja tehtiin 593 vuonna 2023, ja niiden toteutunut keskineliöhinta oli 5 052 euroa neliöltä.
  • Kaiken kaikkiaan Helsingissä on valmiita hintasääntelyssä olevia Hitas-asuntoja 13 925 kappaletta.
  • Uusia Hitas-asuntoja valmistui vuosina 2014–2023 yhteensä 4 887.

Vuonna 2023 vanhojen Hitas-asuntojen kauppoja tehtiin 593 kappaletta, joka on määrällisesti noin 4,3 prosenttia koko valmiista hintasääntelyn piirissä olevasta Hitas-asuntokannasta. Lukumäärässä ei ole mukana lähisukulaisten kesken tapahtuneiden kauppojen tietoja.

Kaikkien kauppojen toteutunut keskineliöhinta vuonna 2023 oli 5 052 euroa, alin toteutunut 2 373 euroa ja ylin toteutunut 8 650 euroa neliöltä. Ylimmän toteutuneen keskineliöhinnan mukainen kauppa tehtiin postinumeroalueella Kamppi-Ruoholahti (00580) ja alimman keskineliöhinnan kauppa postinumeroalueella Vuosaari (00980). Suurin merkitys hintasääntelyllä yleisestikin on Helsinki 1 -kalleusalueella ja vähäisin taas Helsinki 4 -kalleusalueella, jossa laskennalliset Hitas-enimmäishinnat useilla postinumeroalueilla ylittävät alueen kaikkien asuntojen keskineliöhinnan.

Kun Hitas-asunnon omistaja myy asuntonsa, hän voi käyttää myyntihintana joko kaupungin asuntokohtaisesti vahvistamaa enimmäishintaa tai Tilastokeskuksen vanhojen osakeasuntojen hintaindeksillä laskettua rajaneliöhintaa. Hitas-asuntojen rajaneliöhinta on ollut viime ja toissa vuoden aikana laskussa. Rajahinta on 1.2.2024 alkaen 4 295 euroa, eli hinta on laskenut helmikuun 2020 tasolle.

Lue määritelmä: Rajaneliöhinta

Valmiit hintasääntelyssä olevat Hitas-asunnot sijoittuvat erityisesti kalleusalueille Helsinki 2 ja Helsinki 1, eli kantakaupunkiin ja sitä lähimpänä sijaitseville esikaupunkialueille. Hintasääntelyn piirissä olevia Hitas-asuntoja oli vuoden 2023 lopussa 13 925 asuntoa, ja niiden sijainnit Helsingin kalleusalueilla näkyvät kuviosta.

Uusia Hitas-asuntoja valmistui vuosina 2014–2023 yhteensä 4 887 kappaletta, ja ne painottuivat lukumäärällisesti Helsinki 2- ja Helsinki 3 -kalleusalueille. Viime vuosina rakentaminen on painottunut merenranta-alueille etenkin Verkkosaareen, Kalasatamaan ja Jätkäsaareen.  Hitas-yhtiöitä on tällä hetkellä rakenteilla myös Pasilassa ja Vallilan alueella.