Hyppää pääsisältöön

Pyöräliikenteen jatkuva seuranta

Helsingin pyöräliikennettä seurataan käsinlaskentojen lisäksi yhteensä 22 konelaskentapisteellä. Vuonna 2023 tietoja saatiin koko vuoden ajalta 12 laskimesta. Usean laskimen tietojen keräämiseen ovat vaikuttaneet työmaat, Eteläesplanadi ei kerännyt tietoja touko-kesäkuussa, Kulosaaren sillan pohjoinen laskin heinä-lokakuussa, Lauttasaaren silta tammi-toukokuussa, Munkkiniemen pohjoinen laskin huhti-lokakuussa, Pitkäsillan itäinen laskin loka-joulukuussa ja Kantelettarentien laskin maaliskuusta lähtien. Lisäksi Kaivokadun ja Pohjoisbaanan laskimissa oli vikaa maalis-huhtikuussa ja Baanan laskimessa oli ongelmia maaliskuusta lähtien. Puuttuvien kuukausien pyörämääriä on arvioitu vuoden 2022 ja normaalisti kerättyjen vuoden 2023 kuukausien tietojen avulla. Jos lähistöllä on ollut toiminnassa oleva laskin, pyörämääriä on arvioitu myös tämän avulla. Lauttasaaren sillan, Baanan, Munkkiniemen sillan ja Kantelettarentien laskureiden tietokatkokset ovat olleet pitkiä, joten tiedot ovat jätetty pois. Kehä I laskentapisteen osalta tietoja on kerätty vain kesäkuukausilta.

Koko vuoden yhteenlaskettujen pyöräliikennemäärien osalta vuonna 2023 automaattisissa laskentapisteissä havaittiin enemmän pyöräilijöitä kuin vuonna 2022. Pyöräliikenteen määrä nousi edellisvuodesta lähes kaikissa pisteissä. Pohjoisbaanalla (29 %), Hesperian puistossa (20 %) ja Eläintarhanlahdella (19 %). Vain Eteläesplanadin laskentapisteellä määrä laski edellisvuodesta, laskua oli 3 %.

Vuoden 2023 kesän vilkkain automaattilaskentapiste oli Hesperian puisto, josta kulki keskimäärin 4 700 pyörää arkivuorokaudessa. Vilkkaita reittejä olivat myös Pitkäsilta, Kaivokatu ja Kulosaaren silta, joiden kesän arkivuorokauden pyöräliikennemäärät olivat 4 200, 3 600 ja 3 200.

Neljän edellisen vuoden automaattilaskentapisteiden pyörämääriin verrattuna vuoden 2023 pyörämäärät olivat keskimäärin hieman korkeammat läpi vuoden kuin vuosien 2021 ja 2022 pyöräilymäärät. Vuosiin 2019 ja 2020 verrattuna pyöräilymäärät olivat keskimäärin samalla tasolla tai hiukan alhaisemmat. Heinä- ja elokuussa pyöräilymäärät olivat selvästi alhaisemmat kuin vuosien 2019 ja 2020 määrät. Laajat työmaat ympäri Helsinkiä, kuten Mannerheimintien remontti, ovat voineet vaikuttaa laskevasti pyöräilymääriin.

Vuoden 2023 keskilämpötila ja sademäärä olivat tavanomaista korkeampia. Lämpimällä säällä on voinut olla positiivista vaikutusta pyöräilymääriin, mutta runsaat sateet ovat voineet vaikuttaa määriin negatiivisesti. Erityisesti heinä-elokuun runsassateisuus on saattanut laskea kesän pyöräilymääriä, jotka olivat pienempiä verrattuna edellisiin vuosiin.