Hyppää pääsisältöön

Moottoriajoneuvoliikenteen sujuvuus

Vuoden 2017 syksyllä autoliikenteen sujuvuus Helsingissä oli koko kaupungin tasolla parempi kuin tutkimusjakson aikaisempina vuosina 2010–2016. Ruuhkat aiheuttivat eniten­­ viivettä matka-aikoihin keskisen, eteläisen ja läntisen suurpiirien alueilla. Ylivoimaisesti sujuvinta autoliikenne oli Östersundomin suurpiirissä.

Syysaamuina 2017 autoliikenteen sujuvuus parani merkittävästi pohjoisessa ja läntisessä suurpiirissä verrattuna aikaisempiin tutkimusvuosiin. Eteläisessä suurpiirissä aamuliikenteen sujuvuus heikkeni verrattuna aikaisempiin vuosiin. Sekä sujuvuuden paranemisen, että heikkenemisen taustalla olivat katutyöt. Pohjoisessa Kehä I remontti valmistui kesällä 2017. Sen sijaan etelässä Mechelininkadulla, Mannerheimintiellä, Nordenskiöldinkadulla ja Reijolankadulla olivat katutyöt syksyllä 2017 käynnissä. Iltapäiväliikenteessä sujuvuus parani merkittävästi läntisessä suurpiirissä, pohjoisessa suurpiirissä sujuvuus parani hieman. Eteläisen suurpiirin katutyöt eivät näkyneet koko suurpiirin tasolla iltapäiväliikenteen sujuvuudessa.

Syksyn 2017 aamuliikenteessä Lapinmäentien, Tynnyrintekijänkadun ja Pohjoisen Rautatiekadun liikenteen viiveet ajoneuvoa kohden olivat koko kaupungin suurimmat. Päiväliikenteessä heikoiten autoliikenne sujui Simonkadulla, Haartmaninkadulla ja Tynnyrintekijänkadulla. Iltapäiväliikenteessä vastaava kolmikko oli Simonkatu, Kampintori ja Kansakoulukatu. Kun huomioidaan myös ajoneuvojen määrä ja tarkastellaan katukohtaisesti niillä vietettyä viivytyksistä johtuvaa ”ylimääräistä aikaa” nousevat kärkikolmikkoon Mannerheimintie, Vihdintie ja Mechelininkatu. Jos mittariksi otetaan viivytysten summa per katusuuntakilometri, kolmen kärjen muodostavat Simonkatu, Porkkalankatu ja Lapinmäentie.

Karttakuva aamuliikenteen sujuvuudesta Helsingissä vuoden 2017 syksyllä klo 6-9.