Syksyn arkivuorokauden henkilöliikenteen kulkutapaa mitataan kahdella poikittaislinjalla: läntisellä (Paloheinän tunneli, Kehä I, Pirkkolantie, Metsäläntie, Hakamäentie ja Nordenskiöldinkatu) ja itäisellä (Viikintie, Latokartanonkaari ja Kehä I). Itäiseen poikittaislaskentalinjaan lisättiin Latokartanonkaaren henkilöautoliikenne vuonna 2021. Matkustajamäärät lisättiin takautuvasti tuloksiin vuodesta 2017 alkaen.
Vuoden 2024 syysarkipäivänä poikittaisten laskentalinjojen matkusti noin 378 000 henkilöä, joista joukkoliikennettä käytti 79 300 henkilöä ja henkilöautoa 298 000 henkilöä. Poikittaisliikenteen matkustajamäärä kasvoi 2 % edellisvuodesta. Joukkoliikenteen matkustajamäärä kasvoi 16 % (10 900 henkilöä) vuodesta 2023. Raideliikenteen matkustajamäärä kasvoi 300 %, kasvun taustalla on suureksi osaksi työmaista johtuvat linjamuutokset sekä uusi pikaraitiolinja 15. Raideliikenteen osuus poikittaislinjojen joukkoliikenteestä kasvoi 28,5 %:iin (vuonna 2023 8,3 %). Linja-autojen matkustajamäärä laski 10 % (- 6 000 henkilöä) johtuen mm. linjan 550 lakkauttamisesta vuoden 2023 lopussa. Henkilöautoliikenteen matkustajamäärä väheni reilun prosentin (-3 600 henkilöä) vuodesta 2023.
Vuoteen 2019 verrattuna joukkoliikenteen matkustajamäärät olivat enää vain hieman alhaisemmalla tasolla (-2 %, -1 600 henkilöä). Vuoteen 2019 verrattuna henkilöautoliikenteen matkustajamäärä oli 4 % (-12 500 henkilöä) alhaisempi. Poikittaisliikenteen laskentalinjojen yhteenlaskettu matkustajamäärä oli 4 % (-14 100 henkilöä) pienempi kuin vuonna 2019. Kymmenen vuoden takaiseen verrattuna poikittaisliikenteen joukkoliikenteen matkustajamäärä oli 2 % suurempi ja henkilöautoissa matkustavien määrä 0,5 % suurempi.
Syksyllä 2024 joukkoliikenteen osuus henkilöliikenteestä oli poikittaisilla laskentalinjoilla yhteensä 21,0 %, osuus kasvoi 2,5 prosenttiyksikköä vuodesta 2023. Osuus oli nyt samalla tasolla kuin vuonna 2019 (20,7 %).