Hyppää pääsisältöön

Liikenneonnettomuuksien vastapuolet

Jalankulkijoiden henkilövahinko-onnettomuuksien vastapuolista noin 65 % oli henkilöautoja ja 7 % pakettiautoja vuosina 2013–2022. Kaikkiaan jalankulkijoiden henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia tapahtui keskimäärin vuosittain noin 60 viimeisen viiden vuoden aikana. Raskaiden ajoneuvojen (kuorma-autot ja linja-autot) osuus vastapuolista oli yhteensä noin 14 % . Lisäksi raitiovaunujen osuus vastapuolista oli 5 %. Polkupyörällä, mopolla ja moottoripyörällä liikkuvien osuus jalankulkijaonnettomuuksien vastapuolista oli yhteensä noin 7 %.  Jalankulkijoiden liukastumisia, kaatumisia ja kompastumisia ei tilastoida liikenneonnettomuuksina. Jalankulkijoiden yksittäisonnettomuudet ovat merkittävästi yleisempiä kuin ajoneuvojen kanssa tapahtuneet onnettomuudet.

Pyöräilijöiden henkilövahinko-onnettomuuksien vastapuolista noin 72 % oli henkilöautoja ja 7 % pakettiautoja vuosina 2013–2022. Raskaiden ajoneuvojen (kuorma-autot ja linja-autot) osuus onnettomuuksien vastapuolista oli noin 6 %. Lisäksi raitiovaunujen osuus onnettomuuksien vastapuolista oli 0,5 %, joka on selvästi pienempi osuus kuin raitiovaunun osuus jalankulkijaonnettomuuksissa. Polkupyöräonnettomuuksissa myös onnettomuuden vastapuoli oli polkupyörällä liikkuva noin viidessä prosentissa tapauksista. Jalankulkijoiden osuus vastapuolista oli noin 4 %.

Polkupyöräilijöiden yksittäisonnettomuuksien osuus poliisin tietoon tulleista tapauksista oli noin 1 %. Polkupyöräilijöiden yksittäisonnettomuudet tulevat kuitenkin hyvin harvoin poliisin tietoon. Tilastoidut tapaukset olivat lähes kokonaan pyöräilijöiden ja moottoriajoneuvojen välisiä törmäyksiä. Kansainvälisten tapaturma-aineistojen perusteella on kuitenkin arvioitu, että todellisuudessa keskimäärin yli 70 % kaikista polkupyöräilijöiden loukkaantumisista olisi aiheutunut yksittäisonnettomuuden seurauksena. Yksittäisonnettomuuksia ovat tyypillisesti kaatumisia ja liukastumisia ilman törmäystä toisen tienkäyttäjän kanssa.