Marraskuun matkailu Helsingissä: vilkas vuosi lähenee loppuaan

Tässä kirjoitussarjassa erikoistutkija Pekka Mustonen analysoi kuukausittain Helsinkiin kohdistuvaa matkailua. Vuorossa ovat tällä kertaa vuoden 2018 marraskuun matkailutiedot. Lyhyet raportit pureutuvat ilmiöihin ja muutoksiin tilastolukujen takana, ja niissä pohditaan kunkin ajanjakson erityispiirteitä sekä sivutaan keskeisimpien kilpailijakaupunkien tilannetta. Kirjoittaja ottaa mielellään vastaan palautetta ja toiveita aihepiireistä (pekka.mustonen@hel.fi).

Edellisen raportin tapaan aloitetaan nytkin lentoliikennetilastoista. Lentoliikenteen osalta koko viime vuosi onkin jo paketissa. Aiemmin ennustin – tämä ei kovin erityisiä ennustajan lahjoja vaatinut – että vuonna 2018 Helsinki-Vantaan matkustajamäärä tulee nousemaan yli 20 miljoonan. Lopullinen lukema oli itse asiassa melkein 21 miljoonaa. Kasvua edelliseen vuoteen tuli yli 10 prosenttia. Matkustajamäärät lisääntyivät kaikissa tilastoitavissa matkustajaluokissa. Kaikkein suurinta kasvu oli kuitenkin vaihtomatkustajien kohdalla. Helsinki-Vantaalla ulkomailta ulkomaille vaihtaneiden määrä lisääntyi peräti 22 prosenttia, mikä hyvin kuvastaa Helsinki-Vantaan erinomaista sijaintia ja tätä kautta tärkeyttä vaihtokenttänä.

Tapahtumien merkitys korostui marraskuussa

Yöpymistilastot saadaan kuukauden verran lentotilastoja myöhemmin, ja niissäkin on edetty jo melkein vuoden loppuun. Ensimmäisiä koko viime vuotta koskevia tietoja pitää odottaa vielä kuukauden verran, mutta jo yhdentoista kuukauden perusteella pystymme aika hyvin arvioimaan, mihin tulemme päätymään.

Lokakuuta 2018 koskevassa raportissa laskin hieman tarkemmin näitä skenaarioita ja päädyin siihen, että muutaman kärkimarkkinan loppuvuoden kehitys lopulta määrittää sen, ylittyvätkö viime vuoden yöpymisluvut, ja totesin myös, että tällä ei ehkä käytännössä ole kuitenkaan kauheasti merkitystä. Suunnilleen vuoden 2017 ennätyslukujen tasolle Helsingin yöpymisissä tullaan joka tapauksessa pääsemään. Se on jo varmaa. Jätän nyt siis laskelmat ja spekuloinnit tekemättä, koska kuukauden päästä olemme joka tapauksessa viisaampia.

Mistä maista matkailijat Helsinkiin siis nyt tulevat? Kuten aiemmissa raporteissa on moneen kertaan todettu, Helsingin yöpymistilastoissa seitsemän maata on selvästi muista erillään. Näistä kärkimarkkinoista Venäjä oli marraskuussakin tuttuun tapaan kärjessä. Edelliseen vuoteen verrattuna tilastot kuitenkin kertovat kolmen prosentin pudotuksesta. Niin ikään ruotsalaisten yöpymiset Helsingissä vähenivät. Lokakuussahan ne hieman lisääntyivät, mutta koko vuotta ajatellen lokakuun pieni kasvu näyttäytyy poikkeuksena.

Yöpymiset kaikista muista seitsemästä kärkimaasta lisääntyivät. Saksalaisten ja yhdysvaltalaisten yöpymiset jatkoivat kasvuaan. Britannia taas nousi selvästi plussalle usean pitkän laskevan ajanjakson jälkeen. Niin ikään japanilaisten yöpymiset lisääntyivät. Marraskuussa 2018 japanilaisten yöpymisiä oli Helsingissä lähes 60 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän. Syy löytyy taitoluistelun GP-kilpailuista, joita tuli katsomaan tuhatmäärin japanilaisia. Yksittäisen tapahtuman merkitys yöpymistilastoihin voi olla siis hyvinkin suuri.

Kiinalaisten yöpymiset Helsingissä kasvoivat parin kuukauden orastavan kasvun jälkeen nyt marraskuussa melkein kolmanneksella edelliseen vuoteen verrattuna. Kiinalaisten yöpymiset ovat nyt lisääntyneet kolme kuukautta peräkkäin, joten ainakin tällä erää näyttää siltä, että laskeva trendi jäi puolen vuoden mittaiseksi. Toisaalta tiedämme hyvin, että muutamankaan kuukauden perusteella ei vielä kannata tehdä kovin suuria johtopäätöksiä.

Kun tarkastellaan ulkomaisten matkailijoiden yöpymisiä Helsingissä viime vuonna marraskuun loppuun asti, Japani on marraskuun kasvusta huolimatta eniten edellisvuotta jäljessä, noin 11 prosenttia. Ruotsi, Britannia ja Kiina ovat niin ikään vielä vuotta 2017 jäljessä. Saksa, Venäjä ja Yhdysvallat taas ovat selvästi edellä vuoden 2017 yöpymismääriä. Mikäli marraskuu kertoo jotain joulukuusta, ulkomaiset yöpymiset koko vuonna ohittaisivat hiuksenhienosti vuoden 2017 ennätykselliset luvut.