Helsingin kaupungin osallistuvan budjetoinnin äänestys 2024

Helsingin kaupungin osallistuvan budjetoinnin mallin OmaStadin tavoitteina on vahvistaa kaupunkilaisten yhdenvertaisia vaikuttamismahdollisuuksia ja hyödyntää kaupunkilaisten asiantuntemusta palveluiden kehittämisessä. Osallistuvassa budjetoinnissa helsinkiläiset laativat ehdotuksia ja äänestävät siitä, mihin 8,8 miljoonaa euroa käytetään. Julkaisussa tarkastellaan vuoden 2024 OmaStadin äänestyksen tuloksia sekä helsinkiläisten äänestysaktiivisuutta iän ja asuinalueen mukaan. Helsinki toteutti OmaStadia kolmatta kertaa.

Päätulokset

• Vuonna 2024 Helsingin kaupungin osallistuvassa budjetoinnissa OmaStadissa äänesti 7,1 prosenttia äänioikeutetuista 13 vuotta täyttäneistä helsinkiläisistä. Äänestäjät antoivat yhteensä 188 761 ääntä kaupunkilaisten ehdotuksille, joista 45 äänestettiin toteutettavaksi.
  • Puistoihin ja luontoon sekä liittyvät ehdotukset saivat äänestyksessä eri aiheista suurimman suosion 32 prosentin osuudella kaikista äänistä. Ulkoilu ja luonto oli lähes yhtä suosittu aihepiiri 31 prosentin osuudella äänistä. Nämä kaksi aihepiiriä ovat olleet selvästi suosituimpia kaikilla OmaStadin kierroksilla.
  • Ikäryhmistä aktiivisimmin äänesti peruskouluikäisten ikäluokka, josta yli neljäsosa (29 %) äänesti OmaStadissa. Seuraavaksi korkein äänestysprosentti oli 30–49-vuotiaiden ikäryhmällä (8,7%). Matalimmaksi äänestysprosentti jäi 75 vuotta täyttäneillä helsinkiläisillä (2,0%).
  • Äänestysaktiivisuus vaihteli OmaStadissa suurpiireittäin Itäisen suurpiirin ja Östersundomin 5,1 prosentin ja Kaakkoisen suurpiirin 11,3 prosentin välillä.
  • Edelliseen vuoden 2021 äänestykseen verrattuna OmaStadin äänestysprosentti laski yhden prosenttiyksikön verran, sillä työikäiset eivät äänestäneet yhtä aktiivisesti kuin aiemmin. Peruskouluikäisten aktiivisuus parani ja myös palvelupisteissä työntekijän avustuksella äänestäneiden määrä oli edellistä OmaStadin äänestystä suurempi.

OmaStadin aktiivisimpia äänestäjiä olivat Keskisessä ja Kaakkoisessa suurpiirissä asuvat 13–15-vuotiaat nuoret.

Helsinki haluaa parantaa kaupunkilaisten vaikuttamisen mahdollisuuksia

Helsingin tavoitteena on tarjota kaupunkilaisille yhdenvertaisia osallistumisen mahdollisuuksia. Yksi keino vaikuttaa kaupungin päätöksentekoon on osallistuva budjetointi, jossa asukkaat päättävät julkisten varojen käytöstä suoraan.

Edelliseen äänestykseen verrattuna OmaStadin äänestysprosentti laski yhdellä prosenttiyksiköllä, mikä johtui työikäisen väestön vähentyneestä äänestysinnosta. Peruskouluikäisten äänestysaktiivisuus on ollut ikäryhmistä vahvinta kaikilla OmaStadin kierroksilla ja koheni nyt entisestään. OmaStadi vaikuttaisi olevan hyvä väylä osallistumiseen lapsille, jotka eivät pääse äänestämään esimerkiksi valtiollisissa vaaleissa. Vaikka äänestysprosentti jäi jälleen matalimmaksi 75 vuotta täyttäneillä helsinkiläisillä, kaupungin palvelupisteissä avustettuna äänestäneiden määrä kuitenkin lisääntyi edellisestä kierroksesta. Heistä merkittävä osuus oli ikääntyneitä helsinkiläisiä.

Äänestysprosentin vaihtelua alueittain voidaan pitää suurena. OmaStadissa äänestysprosentti ei kuitenkaan vaikuttaisi olevan voimakkaasti yhteydessä postinumeroalueen kotitalouksien mediaanitulotason tai korkeasti koulutettujen väestöosuuden kanssa, joten tämä vaikuttamisen väylä ei näyttäisi houkuttelevan vain Helsingin hyväosaisimpia alueita. Kaupungin kannattaa jatkossakin kohdentaa oli osallistumisen tukea sellaisille alueille, joilla osallistuvan budjetoinnin äänestysprosentti sekä alueen sosioekonominen taso ovat matalia.

Puistoihin ja luontoon sekä ulkoiluun ja liikuntaan liittyvät ehdotukset suosittuja

Puistot ja luonto sekä ulkoilu ja liikunta olivat ehdotusten aihepiireistä suosituimpia kaikissa suurpiireissä. Nämä teemat ovat menestyneet OmaStadin ehdotus- ja äänestysvaikeissa kaikilla kierroksilla vuosina 2019‒2024. Eniten ääniä saaneet ehdotukset ovat liittyneet esimerkiksi siisteyteen, vehreyteen tai liikuntapaikkoihin.

Tämä raportti paikantuu OmaStadin äänestysvaiheeseen, joten eri väestöryhmien osallistuminen OmaStadin ideointi- tai yhteiskehittämisvaiheessa jäävät tarkastelun ulkopuolelle. Tarjolla olevat ehdotukset määrittävät myös äänestysvaihetta, joten olisi jatkossa olisi hyvä saada tietoa myös siitä, ketkä helsinkiläiset laativat ehdotuksia OmaStadiin. Äänestyksessä olleet ehdotukset jakautuivat laajasti koko kaupungin alueelle, mutta ehdotusten tekijöistä ei tällä hetkellä ole kokonaiskuvaa.

Lapsia matalammasta äänestysaktiivisuudesta huolimatta suurin osa OmaStadin äänistä tulee työikäisiltä helsinkiläisiltä. Siksi jotkin muiden ikäryhmien keskuudessa suosiota saaneet ehdotukset eivät saaneet riittävästi ääniä toteutuakseen. OmaStadin ehdotukset antavat kaupungille tietoa asukkaiden toiveista, joten olisi hyvä pyrkiä toteuttamaan niitä muillakin määrärahoilla.

Aineistot

Helsingin kaupungin osallistuvan budjetoinnin OmaStadin äänestysaineisto vuodelta 2024. OmaStadissa äänestettiin joko sähköisesti omastadi.hel.fi-alustalla, koulussa Wilma-järjestelmässä tai kaupungin palvelupisteessä työntekijän avustuksella.

Viittaaminen

Erjansola, J. (2024). Helsingin kaupungin osallistuvan budjetoinnin äänestys 2024. Tilastoja 2024:5. Saatavilla: https://www.hel.fi/static/kanslia/Kaupunkitieto/24_08_29_Tilastoja_5.pdf. Viitattu: ##.##.20##.