Koti on turvallisin paikka

Turvallisuusindikaattoreista käytetyimpiä ovat mittarit liikkumisen turvallisuudesta omalla asuinalueella myöhään viikonloppuiltaisin sekä vastaava kysymys liikkumisesta kaupungin keskustassa.

Näiden asioiden tilannetta Helsingissä vuoden 2015 osalta on esitelty tässä artikkelissa. Mutta kuinka turvalliseksi helsinkiläiset tuntevat olonsa muissa tilanteissa ja paikoissa ja kuinka oma asuinalue pärjää tässä vertailussa?

Oma arkinen lähipiiri koetaan huomattavan turvalliseksi. Helsingin turvallisuustutkimuksen 2015 kyselylomakkeessa kysyttiin, kuinka turvalliseksi vastaajat tuntevat olonsa määrätyissä tilanteissa tai paikoissa. Kaikki kysytyt kymmenen asiaa olivat sellaisia, joissa reilusti yli puolet vastaajista koki olonsa turvalliseksi. Kun näkökulma siirtyy ilta-aikaan, turvallisuuden tunne muuttuu turvallisesta melko turvalliseen.

* * * * * * * * * *

Helsingin turvallisuustutkimuksen 2015 tuloksiin perustuvia artikkeleita julkaistaan Kvartti-verkkolehdessä pitkin vuotta. Artikkelit löytyvät kootusti tältä sivulta. Tutkimusraportti aiheesta valmistuu vuoden 2016 lopulla.

Lisätietoa tutkimuksesta:

Tutkija Vesa Keskinen, Helsingin kaupungin tietokeskus, sähköposti: vesa.keskinen(at)hel.fi

Turvallisuuskoordinaattori Katariina Kainulainen-D’Ambrosio, Helsingin kaupunginkanslia, sähköposti: katariina.kainulainen-dambrosio(at)hel.fi