Pääkaupunkiseudun hyvinvointikysely

Pääkaupunkiseudun hyvinvointikysely on Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten toteuttama asukkaiden elinoloja, terveyttä ja hyvinvointia kartoittava kyselytutkimus.

Pääkaupunkiseudun hyvinvointikysely toteutettiin keväällä 2021. Tutkimukseen valittiin väestörekisterijärjestelmästä satunnaisesti noin 25 000 pääkaupunkiseudun 20 vuotta täyttänyttä asukasta. Vastauksia kertyi lähes 12 000, joista 4 800 oli helsinkiläisiä, 3 300 espoolaisia, 2 600 vantaalaisia ja 1 100 kauniaislaisia. Kyselyn vastausprosentti oli 47.

Hyvinvointikyselyn tuloksista on valmistunut tutkimusraportti. Tuloksia on saatavana tällä sivulla myös excel-muotoisena tulosraporttina.

Tutkimusraportti

Pääkaupunkiseudun asukkaiden elinoloista saadaan paljon tietoa erilaisista rekistereistä. Monet hyvinvoinnin ja terveyden kannalta olennaiset tekijät – kuten väestön koettu elämänlaatu ja elintavat – ovat kuitenkin sellaisia, ettei niistä saada tietoa rekisterien pohjalta. Tästä syystä pääkaupunkiseudun kunnat toteuttivat yhdessä kyselytutkimuksen, jossa kerättiin tietoa väestön elinoloista, elämänlaadusta, osallisuudesta, terveydentilasta, toimintakyvystä, ja elintavoista. Tutkimusaineiston avulla voidaan tarkastella paitsi väestön hyvinvoinnin ja terveyden tilaa ja siinä tapahtuneita muutoksia niin myös sitä, minkälaiset tekijät ylipäätään vaikuttavat väestön hyvinvointiin ja terveyteen.

Viittausohjeet

Tulosraportti

Tulosraportti-excelistä poimittujen lukujen pohjalta tehtyjen kuvioiden ja taulukoiden yhteydessä käytetään viitettä: Lähde: Pääkaupunkiseudun hyvinvointikysely 2021 -tulosraportti.

Lähdeluettelossa käytetään viitettä: Pääkaupunkiseudun hyvinvointikysely 2021. Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupunkien keväällä 2021 toteuttama väestökysely. Verkkojulkaisu pkskysely.kaupunkitieto.fi/sites/default/files/ PKShyvinvointikysely2021_indikaattorit.xlsx.

Tutkimusraportti

Hanna Ahlgren-Leinvuo, Jenni Erjansola, Minna Joensuu, Netta Mäki, Minna Mänty ja Ari-Pekka Sihvonen (2022). Pääkaupunkiseudun asukkaiden hyvinvointi ja terveys. Pääkaupunkiseudun hyvinvointikyselyn 2021 tuloksia. Tutkimuksia 2022:1. Helsinki: Helsingin kaupunginkanslia.