Helsingin tilastollinen vuosikirja

Helsingin tilastollinen vuosikirja kokoaa yhteen laajan joukon eri ilmiöalueita kuvaavia tilastotietoja. Näin se antaa monipuolisen ja luotettaviin tilastotietoihin perustuvan kuvauksen Helsingistä ja helsinkiläisistä. Helsinkiä kuvaavien tietojen ohella vuosikirjassa esitetään vertailutietoja pääkaupunkiseudulta, Helsingin seudulta ja koko maasta. Lisäksi vuosikirjaan sisältyvät erilliset osiot pohjoismaiden suurimmista kaupungeista sekä Baltian maiden pääkaupungeista. Eri ilmiöalueita ja niiden kehitystä kuvataan kaikkiaan 247 tilastotaulukon muodossa.
Lataa julkaisu tästä (pdf)

Helsingin tilastollinen vuosikirja ilmestyy nyt 110. kerran. Näkyvin muutos aiempiin vuosikirjoihin verrattuna liittyy vuosikirjan ulkoasuun, joka on muutettu vastaamaan Helsingin kaupungin julkaisujen visuaalista ilmettä.

Vuosikirjan kaikki 247 tilastotaulukkoa julkaistaan myös avoimena datana Helsinki Region Infoshare  -palvelussa. Samasta palvelusta löytyvät kaikki vuosikirjoissa julkaistut tilastot vuodesta 2002 lähtien. Vanhemmat tilastolliset vuosikirjat vuodesta 1905 alkaen ovat saatavissa myös digitaalisessa muodossa Sinetti-arkistotietojärjestelmän kautta.

Tilastollinen vuosikirja 2022 kertoo Helsingistä ja helsinkiläisistä muun muassa seuraavaa:

• Helsingissä oli vuoden 2021 lopussa 382 153 asuntoa. Vuokra-asuntoja (47,4 % asunnoista) on hieman omistusasuntoja enemmän (41,8 % asunnoista).
  • Helsinkiin oli rekisteröity vuoden 2021 lopussa yhteensä 351 267 moottoriajoneuvoa. Henkilöautoja niistä oli 282 239.
  • Helsinki-Vantaan lentoasemalle laskeutui vuonna 2021 yhteensä 38 703 lentokonetta.
  • Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteistä tehtiin vuonna 2021 7 849 150 lainaa. Lainoista kirjoja oli 88,3 %. Kaikista lainatuista kirjoista useampi kuin joka kolmas oli lastenkirja.
  • Helsingin kaupungin palkkalistoilla oli vuoden 2021 lopussa yhteensä 39 255 henkilöä. Ylivoimaisesti suurin toimiala oli sosiaali- ja terveystoimi, jonka palkkalistoilla oli yhteensä 14 648 henkilöä.
  • Helsingin suosituin matkailukohde oli Linnanmäki, jossa vieraili vuonna 2021 yhteensä 700 000 kävijää. Neljän suosituimman kohteen joukossa olivat lisäksi Suomenlinna, Korkeasaari ja Temppeliaukion kirkko.