Kiina vauhditti heinäkuun ennätyksellisiä matkailulukuja

Tässä kirjoitussarjassa erikoistutkija Pekka Mustonen analysoi kuukausittain Helsinkiin kohdistuvaa matkailua. Vuorossa ovat tällä kertaa heinäkuun 2017 matkailutiedot. Lyhyet raportit pureutuvat ilmiöihin ja muutoksiin tilastolukujen takana, ja niissä pohditaan kunkin ajanjakson erityispiirteitä sekä sivutaan keskeisimpien kilpailijakaupunkien tilannetta. Kirjoittaja ottaa mielellään vastaan palautetta ja toiveita aihepiireistä (pekka.mustonen@hel.fi).

Heinäkuu on perinteisesti ollut suomalaisille tärkein lomakuukausi, ja tämä näkyy myös yöpymisissä. Muualla lomakausi osuu vähän myöhemmäksi, mikä toisaalta on kausipiikin näkökulmasta hyvä asia. Ulkomaisissa yöpymisissä sesonkihuippu on osunut elokuuhun lähes joka vuosi.

Elokuun yöpymiset ovat jo takanapäin, mutta lukuja pitää vielä odottaa muutama viikko. Mikäli elokuu aikoo mennä heinäkuun ohi, ennätyksiä pitää jälleen rikkoa. Heinäkuussa sekä kotimaiset että ulkomaiset yöpymiset nimittäin kohosivat uusiin ennätyslukuihin. Ainoastaan työmatkoihin liittyvät yöpymiset vähenivät.

Heinäkuussa järjestettiin tuttuun tapaan paljon tapahtumia (Helsinki Cup, Tuska-festivaali, Ropecon-pelitapahtuma), mutta suurtapahtumien määrän näkökulmasta kuukausi ei ollut mitenkään poikkeuksellinen. Näin ollen yöpymisten kasvu liittynee tunnettuuden kasvun, Helsingin kiinnostavuuden kasvun, yleisen maailmantilanteen ja tietenkin onnistuneiden markkinointitoimenpiteiden yhteisvaikutukseen. Esimerkiksi Finnairin Aasiaan kurkottava kasvustrategia on selvästi alkanut nyt kantaa hedelmää. Suomen maine suhteellisen turvallisena ja muuten entistä kiinnostavampana matkakohteena on tukenut ilmiselvästi tätä kehitystä.

Tällä hetkellä toimintaympäristössä ei ole näkyvissä tekijöitä, jotka romahduttaisivat matkailun kasvua. Päinvastoin: aivan tuoreet uutiset esimerkiksi Kiinasta viittaavat vielä vain suurempiin matkailijamassoihin. Juuri julkistetun WeChat-yhteistyön tulokset saattavat olla yllättävänkin makeita, joten haasteet saattavat jatkossa liittyä ennen kaikkea kapasiteettiin, räätälöityihin matkailutuotteisiin ja ennen kaikkea kiinnostaviin attraktioihin. Majoitusliikkeiden määrä on toki kasvanut viimeisen vuoden aikana, mikä osaltaan mahdollistanut kasvun jatkumisen. Lisäinvestoinnit ovat varmasti toivottuja, mikäli kasvusta halutaan ottaa kaikki irti.

Kiinalaisten yöpymiset Helsingissä viisinkertaistuneet tällä vuosikymmenellä

Nimenomaan Kiina onkin se maa, joka keskusteluissa taas vilisee, vaikka kasvu on ollut esimerkiksi Yhdysvalloista tai Venäjältä tulevien yöpymisten kohdalla – sekä absoluuttisesti että suhteellisesti – vielä selvästi suurempaa. Absoluuttisina lukuina yhdysvaltalaisten yöpymisiä oli 6 400 enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Venäläistenkin yöpymisiä oli 5 600 enemmän. Kiinalaisten yöpymisiä oli vajaa 3 000 enemmän.

Heinäkuun yöpymisissä kiinalaiset jäivät seitsemänneksi, mutta Kiinasta tekee poikkeuksellisen juuri pitkään jatkunut hurjan nopea kasvu. Vuoden 2010 heinäkuusta yöpymisten määrä on viisinkertaistunut. Japanilaisten yöpymiset ovat samassa ajassa tuplaantuneet.

Kiinalaisten yöpymisten kasvua voisi havainnollistaa hotellihuonevarausten määrällä. Oletetaan, että yöpymiset jakautuvat tasaisesti kuukauden jokaiselle päivälle. Kiinalaisia yöpymisiä olisi lähes 500 päivässä; kahden hengen hotellihuonevarauksina tämä tarkoittaisi reilusti yli 200 huonetta eli suurin piirtein yhtä keskikokoista hotellia. Japanilaisille huoneita tarvittaisiin tosin puolet enemmän. Yöpymisiäkin olisi tällä laskutavalla laskettuna kaikille päiville tasoitettuna 700 päivässä.

Yöpymistilaston kärjessä oli tällä kertaa Yhdysvallat. Kesäkuussa ykkösenä ollut Saksa jäi toiseksi. Japanilaiset tulevat kannoilla ja venäläisten yöpymiset ovat nyt myös kesäkaudella kääntyneet kasvuun. Venäläisten yöpymisiä oli vielä muutama vuosi sitten yli kolmannes enemmän, joten matkaa vuosikymmenen alun yöpymismääriin on vielä aika lailla.

Kuten kuviosta nähdään, kaikkien yöpymistilaston kärkimaiden yöpymiset ovat kasvaneet viime kesästä. Kiinalaisten kohdalla kasvu on selkeintä ja jatkunut kauimmin. Myös japanilaisten yöpymiset ovat kasvaneet muutaman vuoden peräkkäin, joskin kiinalaisia hitaammin. Muiden lähtöalueiden kohdalla kehitys on ollut vähemmän suoraviivaista.

Jos tältä pohjalta haluttaisiin ennustaa tulevaa, saattaa olla, että japanilaiset ja venäläiset tulevat olevaan kärjessä myös jatkossa – ehkä jopa siellä ihan huipulla. Kiinalaisten yöpymiset ovat vielä selvästi näitä alempana, mutta mikäli suunta jatkuu, sieltä saatetaan tulla kovaa vauhtia haastamaan ykkössijoja.